tirsdag 6. september 2011

En tidsreise

En ekstrremt trøtt morgenfar med sin datter på fanget leter etter den minst krevende morgenaktiviteten. Det er for tidlig for de store utskeielser, jeg trenger en aktivitet som ikke krever annen påkledning enn underbukse og en kaffekopp. "Brannmann Sam, du kan stole på han" er som vanlig klistret til hjernebarken, og Nrk Super på nett er leverandør av godsakene.

Noe av det fineste fra min barndom lyser mot meg idet jeg gnir søvnen ut av øyekroken. Alf Prøysens barnesanger. Selvfølgelig vil jeg dele "Teddybjørnens vise" med min datter, men at vi skulle få en nydelig animert video med på kjøpet var uventet.

  

Det er en merkelig følelse å bli revet tilbake i tid. Med en gang jeg hører disse låtene er jeg tilbake på tidlig 80-tallet med min far, en alenefar med Prøysen-kassett i bilen. Det er en rusten, hvit volvo 240. Pappaen har kordfløyel, halvlangt hår og skjegg, og sønnen har fine cherrox og livretten hans er poteter med brun saus. Jeg har ofte tenkt på bilturene som røykfylte, lange og kvalmende, men plutselig dukket en god følelse opp; Alf Prøysens viser og bilbingo, min fars gode forsøk på å underholde en bilsyk sønn.

Sjekk ut sangene på http://nrksuper.no/super/tv/vis/?pro=2248, en herlig tidsreise.

2 kommentarer:

  1. Barndomsminnene kommer på løpende bånd etter at man får barn selv. Det er rart med det. Mye av det jeg opplevde som liten, ønsker jeg også at Ingrid og Cornelis skal oppleve. Har massevis av planer for fremtiden.

    SvarSlett
  2. Så sant, så sant. Man plukker ut og viderefører de gode opplevelsene :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...